Každý Lean špecialista mi dá za pravdu, že súčasťou Lean transformácie je neodmysliteľne aj robustný proces efektívneho riešenia problémov. A dá to rozum, pretože správnou aplikáciou Lean princípov sa dostanú na svetlo problémy, objavené skúmaním neefektívnych procesov. S nimi, ale prichádzajú aj vyššie ciele ako kratší lead time, vyššia kvalita apod., ktoré jednotlivo, ale rovnako tvoria určitú formu „problému“.
Príde teda celá rada nových problémov.
Bohužiaľ, v mnohých prípadoch sa k týmto novým problémom, spoločnosti s neefektívnym systémom riešenia problémov, dostanú len povrchovo. Prečo? Existujú 3 symptómy, ktoré na taký systém ukazujú:
- Zahltenie systému projektami, ktoré sa neposúvajú ďalej, meškajú, alebo sa ešte vôbec neriešia.
- Riešitelia majú dosť práce s množstvom nevyriešených starých problémov.
- Staré problémy neboli vyriešené na úrovni koreňovej príčiny a neustále sa znovu objavujú.
Zamyslite sa. Už ste niekedy počuli niekoho hovoriť: „To sme tu, ale riešili už pred rokom!“, „Sme rozlietaní, všetko mešká, nemáme zdroje na to prijímať nové projekty!“, „Snáď sa k tomu dostaneme budúci kvartál.“, a pod.?
Čo to ale pre podnik znamená? Prevažne to, že si zatvára dvere pred svojím rozvojom (ktorý má samozrejme každá organizácia vo svojej stratégii).
Stretávam sa napríklad s tým, že si toho spoločnosti nabalia na svoj chrbát až príliš a snažia sa za fiškálny rok stihnúť dokončiť neskutočné množstvo projektov – čo, ale väčšinou skôr zapríčiňuje to, že blížiaci sa koniec roku hrozí nedosiahnutím skoro žiadneho z vytýčených cieľov. V honbe za „odreportovaním“ splnených cieľov, sa potom kvalita úplne vytratí a prevládne túha po kvantite. Inak povedané, po rýchlosti bez rozumu.
Menej je niekedy skutočne viac….
Problém sa následne vyrieši len povrchovo a na chvíľu, alebo ešte lepšie (alebo skôr horšie), problém sa presunie k niekomu inému.
Riešenie problémov bez konca, teda bez ich skutočného vyriešenia, je ako chodiť v kruhu a dúfať, že do cieľa snáď už nejak prídete. Chcieť problémy riešiť je dobré nasmerovanie, ale ak sa neustále vraciate na začiatok – nerozvíjate sa nikam.
Pokiaľ sa zasekneme v riešení, alebo sa neustále vraciame k tým istým problémom stále dookola, je to známka pravého opaku rozvoja a pokroku, pre ktorý existuje škaredý názov: stagnácia.
Predstavte si v takom prostredí začať aplikovať napríklad niečo tak robustné, ako sú princípy štíhlej výroby, kde základom je dostať vaše problémy na povrch.
V problémoch zahltenej organizácii by nerozvážny prístup k tomuto faktu bol skôr k ujme než k úžitku.
Čo v skutočnosti chcete a potrebujete k tomu, aby ste sa mohli rozvíjať – aby ktokoľvek mohol – je doťahovať dôležité veci do konca, zabetónovať ich do svojich základov a na týchto základoch ďalej stavať.
Inak povedané, riešte problémy, ktoré majú priamy vplyv na vaše organizačné ciele a stratégiu. Riešte ich na úrovni koreňových príčin a vyriešte. Overte efektivitu procesu voči cieľom, nastavte kontrolné systémy a štandardizujte – zabetónujte – upravený proces tak, aby bol nový stav udržateľný.
Presun problémov na niekoho iného nie je riešením!
Prestaňte stagnovať a naštartujte znovu svoj rozvoj.
Na našom školení A3/PDCA sa naučíte čo to znamená riešiť problémy profesionálne, a ako sa dostať z prekliatia stagnácie. Dáme vám nástroje a znalosti a ak budete chcieť, pomôžeme a prevedieme vás aj ďalej po školení k opätovnému rozvoju.