Späť na prehľad Lean Startup - faktory úspechu Libor Čadek Partner, konzultant Kontaktovať Témou tohto článku je metodika Lean Startup. Tentokrát by som sa však na túto tému rád pozrel nie z metodického pohľadu, teda z pohľadu postupu a nástrojov, ktoré je vhodné používať, ale skôr z pohľadu toho, prečo je v niektorých firmách metodika Lean Startup úspešná a v niektorých menej. Svoje závery čerpám z projektov z prevažne väčších firiem alebo dokonca z nadnárodných korporácií. Najväčšie skúsenosti som získal v oblasti finančných inštitúcií, technologických, telco a IT firiem. Keď sa s manažérmi v týchto firmách bavíme o ich názoroch na úspešnosť metodiky Lean Startup, väčšinou zaznievajú názory, že za úspech implementácie tohoto prístupu vo veľkej miere zodpovedá „firemná kultúra“. Počúvam, že kultúra „Startupu“ sa nedá zaviesť v tradičnej firme, a že Lean Startup sa nedá v takýchto firmách úspešne aplikovať. To je tradičné „zaklínadlo“, častokrát už otrepaná fráza. Možno by stálo za to, pozrieť sa viac do hĺbky – vysvetliť, čo sa konkrétne pod výrazom „vhodná firemná kultúra“ môže skrývať a pochopiť, aké sú základné faktory úspechu pri používaní prístupu Lean Startup. Faktor 1. – Nasledovanie procesu Prvý faktor, ktorý je nutný pre to, aby metodika Lean Startup vo firme zafungovala, je zvládnutie, pochopenie a skutočné využívanie procesov, ktoré boli pre túto metodiku navrhnuté. Konkrétne mám na mysli známy cyklus Build-Measure-Learn. Zamestnanci s ním väčšinou nemajú problém na úrovni teoretických znalostí, ale v praxi už tak presne dodržiavaný nebýva. Vnímam zásahy managementu do tohoto procesu. Dochádza k preskakovaniu alebo podceňovaniu v jednotlivých fázach, a tiež k mikromanagementu zo strany manažérov, snahe ovplyvňovať tok procesu podľa svojho názoru a podľa svojich predstáv. Chýba tu obvykle väčšia dôvera v samotný proces a v práci tímu v rámci tohto procesu. Skôr, než mikromanagement je potreba vhodný Leadership, teda vedenie k cieľu a vytváranie vhodných podmienok pre prácu tímu. Faktor 2. – Dôvera v „hlas zákazníka“ Ďalším faktorom, ktorý opäť súvisí s dôverou, je faktor „hlasu zákazníka“, resp. dôvery vo výsledky marketingových výskumov, ktoré samozrejme metodika Lean Startup často využíva. Stretávam sa so situáciou, kedy realizačný tím pripraví a vykoná sadu veľmi dobre a podrobne pripravených testov, výskumov a pozorovania trhu a zákazníckeho správania, tiež dobre sformuluje výsledky týchto výskumov. Avšak management firmy po vypočutí výsledkov rozhodne po svojom, ako by výskumy neplatili alebo ako by výskumom a ich záverom neverili. Je zrejmé, že často majú na danú tému vlastný názor a ten v projekte presadzujú bez ohľadu na to, aké závery a aké odporúčania navrhuje „hlas zákazníka“. Faktor 3. – Vhodné kritéria úspechu Tretí faktor úspechu súvisí so správnym nastavením rozhodovacích mechanizmov (rozhodovacích kritérií) vo firme. Tradičné projektové rozhodovacie kritéria, ktoré sú nastavené skôr na výkon, v metodike Lean Startup nemusí správne fungovať. Skôr naopak – môžu pôsobiť kontraproduktívne. Časové a nákladové ciele by mali byť nahradené kritériami zameriavajúcimi sa na zákazníka, na jeho potreby a na inovatívnosť riešenia, ktoré projekt prináša. Keď v niektorých spoločnostiach odporúčam manažérom, že by sa mali rozhodovať na základe novosti, atraktivity pre zákazníka či dokonca akéhosi „gut feeling“, často sa stretnem s údivom a nedostatkom guráže takéto kritéria používať. Faktor 4. – Dostatok zdrojov Štvrtým faktorom úspechu sú „staré dobré“ zdroje. Tak ako iné metodiky, ani Lean Startup nefunguje ako perpetuum mobile. Pokiaľ realizačný tím nemá k dispozícii aspoň 20 % svojho pracovného času a ich leader (alebo ak chcete facilitátor tímu) aspoň 30 % času, nie je možné očakávať významné a pozitívne výsledky. Pozastavenie projektu z dôvodu „iných priorít“ alebo častá výmena členov tímu a tým spôsobená strata kontinuity sú typické povzdychy, ktoré od členov realizačných tímov počúvam. Zdroje a kapacity ľudí, častokrát najväčších expertov v spoločnosti, sú samozrejme veľmi vzácne. Pokiaľ si ale vedenie firmy neurčí realizáciu Lean Startup projektov ako svoju prioritu, nemôže očakávať úspešné výsledky. Faktor 5. – Uznanie a spätná väzba k výsledkom Piatym a posledným faktorom úspechu je schopnosť vnímať výsledky svojej práce, vedieť o nich otvorene komunikovať a bezprostredne na ne reagovať. V prípade čiastočných neúspechov, vedieť tieto neúspechy pomenovať a hovoriť o nich. Vídam, že sa aj neúspechy vydávajú za úspechy (a zamestnanci to samozrejme dobre vedia), alebo sa hovorí len o úspechoch a neúspechy, ako by neexistovali. Samozrejme aj úspešné projekty je nutné jasne vyzdvihnúť a dôvody, ktoré k úspechu viedli, vo firme ďalej zdieľať. Umenie dokončiť projekt a poučiť sa z jeho výsledkov je to, o čo tu beží. Poďakovať a odmeniť úsilie spojené s projektom (aj neúspešným) je základnou disciplínou, ktorú musí líder zvládať a som presvedčený, že nie len na inovačných projektoch. Na záver by som sa rád vrátil k samotnej podstate názvu metodiky Lean Startup. Význam slova Lean vnímam v tomto kontexte ako štíhlu firmu, ktorá verí tomu, čo robí a že to robí pre svojho zákazníka, neplytvá potenciálom svojich ľudí a nebojí sa rozhodovať v atmosfére neistoty. Startup potom môže znamenať unikátne zadanie a dostatočné množstvo zdrojov – ľudí, ktorí majú podmienky vytvorené k tomu, aby mohli pracovať na svojom projekte, ľudí, ktorí majú nadšenie a vysokú mieru motivácie k dosiahnutiu požadovaného výsledku, a to aj napriek tomu, že nie vždy sa dosiahne úspech na prvýkrát. Úspešné použitie metodiky Lean Startup teda nezávisí na tom, či je firma nová, či má dlhú históriu, ale na tom, či vo svojom každodennom fungovaní vytvára podmienky, v ktorých sa dá Lean Startup aplikovať. Faktory úspechu, o ktorých som hovoril, potom vnímam ako konkrétnejší význam slov „vhodná firemná kultúra“. Zaujal Vás tento článok? Už čoskoro bude zverejnený v novom čísle našej publikácie Change Magazine. Ak si chcete prečítať viac o súčasných trendoch v riadení zmien, inováciách a zlepšovanie procesov, prihláste sa k odberu nášho newsletteru – jeho odberatelia budú mať možnosť si nový Change Magazine nechať zaslať v tlačenej podobe. 1 Inovácie Súvisiaci obsah Školenia Inovácie a Design Inovujte svoje produkty, služby alebo procesy a hľadajte novú príležitosť k rastu Vašej firmy. Aktualita Tímy rapídnych inovacií Čoho môže motivovaný tím behom veľmi krátkeho času dosiahnuť, pokiaľ mu poskytneme správne podmienky? Aktualita Inovujte svoj biznis s Business Model Canvas a Design Thinking
Školenia Inovácie a Design Inovujte svoje produkty, služby alebo procesy a hľadajte novú príležitosť k rastu Vašej firmy.
Aktualita Tímy rapídnych inovacií Čoho môže motivovaný tím behom veľmi krátkeho času dosiahnuť, pokiaľ mu poskytneme správne podmienky?