Späť na prehľad DMAIC seriál, 6. diel: Zber dát v procese Libor Čadek Partner, konzultant Kontaktovať V dnešnom diele sa zameriame na zber dát v procese, a na štyri oblasti, v ktorých sa pri ňom chybuje. Prvé, čo by som odporučil, je skutočne nepodceňovať silu ručného merania procesných dát. Stále častejšie sa stretávam s tým, že vo firmách existujú databázy, ktoré priebežne merajú proces (bývajú napríklad súčasťou softvéru výrobných technológii). Vzniká tak pokušenie využiť pri zbere dát záznamy s týchto databáz. To nemusí byť v zásade zle, ale v niektorých prípadoch z nich nedostaneme kompletný obrázok o procese a prichádzame o zásadné poznatky, ktoré pri analýze môžu mať vplyv. Je preto dôležité ísť osobne, fyzicky do procesu, stráviť tam niekoľko dní (kľudne aj 2-3 týždne) a merať dáta z procesu ručne, presne podľa definovanej podoby a charakteristiky. Ďalšia oblasť, na ktorú by som sa zameral, sú správne operačné definície, tzn. správny postup merania. Stáva sa, že nedefinovanie meracieho postupu je podcenené a výsledná definícia je vágna alebo viacznačná. To môže viesť k tomu, že pokiaľ je proces meraný v priebehu projektu viacerými ľuďmi, každý si postup vyloží po svojom. Zozbierané dáta sú potom neporovnateľné alebo sa s nimi ťažko pracuje ako s jedným súborom. Ideálne je si k stanoveniu operačnej definície prizvať ľudí, ktorí budú proces merať. Je nutné, aby definíciu veľmi presne pochopili, aby dáta, ktoré potom podľa nej budú zbierať, boli konzistentné. V operačnej definícii môžeme použiť ich terminológiu, kľudne aj slang z procesu. S tým súvisí aj testovanie merania – dvakrát meraj, jedenkrát rež! Než sa pustíme do reálnych, ostrých meraní, je potrebné si overiť, či bolo všetko nastavené a vysvetlené správne. Samozrejme existuje analýza meracieho systému (MSA, Measurement System Analysis), prípadne je podporená nástrojom Gage R&R. Aj pokiaľ nechcete použiť takýto sofistikovaný prístup, alebo napríklad v meraní čisto procesných časov (napr. v administratíve), odporúčam, aby sa meranie v procese otestovalo nanečisto. Testujte s tými ľuďmi, ktorí budú proces merať, overíte si tak, či všetkému rozumejú a či záznam dát bude konzistentný. V neposlednom rade je treba nezabudnúť na správnu komunikáciu. Zameriavať sa nie len na tvrdé nástroje a pravidlá pri meraní dát z procesu, ale aj na správne a trpezlivé vysvetľovanie. Samozrejme je to citlivá téma. Keď sa niekto v procese vyskytne s tým, že meria dáta, obzvlášť dáta o ľuďoch, tak to môže vyvolávať rezistenciu a nevôľu účastníkov procesu. To je úloha pre šampióna projektu, často a opakovane sa vracať k ľuďom a vysvetľovať, čo je účelom merania. Samozrejme aj Green Belt / Black Belt môže prispieť svojou ústretovou komunikáciou. Pokiaľ nepodceníme ľudskú stránku situácie, môže sa to vyplatiť. Ľudia sa otvoria, behom merania sa napríklad zmienia o ďalších situáciách, ktoré môžu v procese nastávať a je možné naviazať zaujímavý a intenzívny vzťah. V opačnom prípade sa nedostatok správnej komunikácie môže obrátiť proti vám. V ďalšom diele sa zameriame na spôsobilosť procesu. Autor: Libor Čadek, ICG 3 DMAIC seriálSix Sigma Súvisiaci obsah Aktualita DMAIC seriál, 5. diel Generovanie koreňových príčin problému Aktualita DMAIC seriál, 7. diel Výpočet procesnej spôsobilosti Školenia Six Sigma Ponúkame certifikované školenia Lean Six Sigma, ktoré predstavia účastníkom metodiky procesnej optimalizácie, designu procesov a zvyšovania kvality výrobkov a služieb.
Školenia Six Sigma Ponúkame certifikované školenia Lean Six Sigma, ktoré predstavia účastníkom metodiky procesnej optimalizácie, designu procesov a zvyšovania kvality výrobkov a služieb.