Späť na prehľad DMAIC seriál, 2. diel: Zber hlasu zákazníka a definovanie CTQ Libor Čadek Partner, konzultant Kontaktovať Ako sme už písali v predchádzajúcom článku, tento krát sa zameriame na tému zberu hlasu zákazníka a definíciu tzv. CTQ. Určenie parametrov CTQ (Critical to quality) je jedným z dôležitých momentov v Define fáze každého Six Sigma projektu. CTQ vlastne znamená kritický kvalitatívny parameter procesného výstupu z pohľadu zákazníka. Teda napríklad presný rozmer výrobku (často vrátane tolerancií), alebo maximálna doba na vybavenie určitej služby a podobne. A práve s určovaním CTQ vidím časté problémy na reálnych projektoch, a to obvykle dvoch typov. Prvým problémom býva, že sa táto časť podcení a parametre sa nedefinujú priamo so zákazníkom. Tímy si chcú uľahčiť prácu a tým pádom sa vlastne sami „obujú do topánok“ zákazníkov, pretože veria, že zákazníka dostatočne poznajú a vedia čo zákazník od procesu vo výsledku očakáva. Na základe toho si definujú parametre, ktoré následne použijú v celom projekte a v mene týchto parametrov nastavia aj celý proces. Bohužiaľ na konci projektu potom zisťujú, že skutočný procesný zákazník je stále nespokojný, pretože jeho skutočné očakávania a parametre sú (a v skutočnosti vždy boli) iné. Vzniká potom určité rozčarovanie a sklamanie z reakcie zákazníka, ktorý, aj napriek vynaloženému úsiliu, stále nie je spokojný. Pre nápravu v tejto oblasti by som preto navrhoval venovať tejto oblasti viac času a venovať sa poznaniu reálnych potrieb zákazníkov v čo najväčšej možnej miere. U interných procesných zákazníkov môžu byť riešením interné workshopy, u externých zákazníkov sú to buď osobné stretnutia alebo jednania, v službách sa potom časté telefonické kontaktovanie zákazníkov alebo rozosielanie dotazníkov. Je teda vhodné si na túto oblasť vyčleniť viac času a prípadne sa obrátiť na odborníkov na výskumy a nechať si zostaviť dotazník ku kontaktovaniu skutočných zákazníkov zlepšovacieho procesu. Druhou chybou, s ktorou sa stretávame, je chybná formulácia CTQ, ktorá sa často zamení s KPI (Key Performance Indicator), čo nie je rovnaká formulácia. Na našich školeniach tiež hovorím: „CTQ sa nerovná výkonnostnému ukazovateľu“. CTQ je merateľný parameter jedného kusu, ktorý vystupuje z procesu. Povedzme, že každý stôl má na šírku merať 160 centimetrov (s toleranciou +/- 1 milimeter), alebo že hovor na call centre má trvať max. 300 sekúnd. KPI je potom meradlo toho, ako sa nám podarí tento parameter (CTQ) napĺňať, alebo inak ako sme dobrí v napĺňaní tohto ideálneho parametru. Darí sa nám to v 60%, v 90% alebo v 99% prípadov? CTQ jasne definuje zákazník procesu. KPI si väčšinou definuje vlastník procesu. Často krát vidím, ako sa KPI a CTQ zamieňajú. Určite spolu súvisia, ale nie sú rovnaké. CTQ určuje zákazník procesu, zatiaľ čo KPI vzniká na základe internej diskusie s vlastníkom alebo sponzorom procesu a následne nám pomáha určiť cieľ pre naše DMAIC projekty. V budúcom článku by som sa chcel zamerať na tému Zakladacia listina projektov tzv. Projekt Charter. Autor: Libor Čadek, ICG 7 DMAIC seriálSix Sigma Súvisiaci obsah Aktualita DMAIC seriál, 1. diel Správny výber Lean Six Sigma projektu Aktualita DMAIC seriál, 3. diel Zakladacia listina (Project Charter) Školenia Six Sigma Ponúkame certifikované školenia Lean Six Sigma, ktoré predstavia účastníkom metodiky procesnej optimalizácie, designu procesov a zvyšovania kvality výrobkov a služieb.
Školenia Six Sigma Ponúkame certifikované školenia Lean Six Sigma, ktoré predstavia účastníkom metodiky procesnej optimalizácie, designu procesov a zvyšovania kvality výrobkov a služieb.